Cieľové publikum je pri vašej marketingovej stratégii mimoriadne dôležité. Ako teda nájsť skupinu ľudí, ktorá má najväčší záujem o vaše služby?
Prečo každá kvalitná SEO agentúra poskytuje aj SEO služby, ktoré majú za úlohu definovať konkrétnu cieľovú skupinu? Ide totiž o potencionálnych zákazníkov, pri ktorých je najvyššia pravdepodobnosť nákupu či využitia služieb. A práve oni by mali vidieť vaše reklamné kampane. K tomu môže pomôcť napríklad SEO optimalizácia.
Čo je cieľové publikum?
Cieľové publikum je definované resp. ohraničené viacerými faktormi, napríklad pohlavím, vekom, zárobkami, lokalitou či záujmami vo voľnom čase. To, či bude zahŕňať širšiu skupinu osôb alebo sa zameriate na ich nižší počet, to záleží od produktov a služieb, ktoré ponúkate. Je teda dôležité vedieť publikum čo najpresnejšie definovať a segmentovať. Ak porozumiete tejto skupine, tieto informácie výrazne ovplyvnia vaše marketingové stratégie a plány. Môžete byť viac kreatívni, aby ste oslovili konkrétne osoby, u ktorých cítite najväčší obchodný potenciál. Viete však, ako ju vytvoríte?
Analyzujte zákazníkov, trh aj konkurenciu
V prvom rade je na mieste analyzovať vašu zákaznícku základňu. Pozrite sa na to, kto presne váš tovar kupuje alebo využíva vaše služby. Zistite ich vek prípadne záujmy. Na to vám poslúžia napríklad informácie zo sociálnych sieti. O čosi náročnejšou metódou je prieskum trhu pre vaše odvetvie. Takto môžete objaviť určité diery na trhu, ktoré by ste mohli svojim sortimentom vyplniť. Objavte najnovšie trendy, na ktoré sa budete do budúcna sústrediť. Dobré je vedieť čo najviac aj o vašej konkurencii. Na akých zákazníkov sa sústredí, kde sa jej darí a kde má medzery? Aké marketingové zbrane využívajú? Súpera treba poznať, využiť jeho chyby a poučiť sa na jeho úspechoch.
Cieľová skupina sa mení
Možno to vyznie divne, no je veľmi dôležité investovať úsilie či čas aj do skupiny osôb, ktoré neviete zaujať a teda vašou cieľovou skupinou nie sú. A prečo? Lebo sa týmto smerom neoplatí zacieliť reklamy a bude dobré sa tomuto publiku vyhnúť. Na čo investovať do niečoho, čo vám neprinesie dostatočnú návratnosť. Nie len tieto dáta sa ale môžu po čase meniť. Cieľovú skupinu musíte pravidelne optimalizovať a zdokonaľovať, aby ste dosiahli čo najlepšie výsledky a zisky. Rozsiahle údaje o tejto problematike vám poskytne napríklad aplikácia Google Analytics. Tie môžete využiť na vyselektovanie kľúčových informácií o užívateľoch vášho webu, prípadne aké kanály a kampane sa vám naďalej vyplatia.
Najčastejšie kritéria na definovanie cieľovej skupiny:
- Vek
- Pohlavie
- Zamestnanie
- Finančný stav a zárobky
- Voľnočasové aktivity a záujmy
- Pôvod
- Jazyk
- Vzdelanie
V neposlednom rade myslíte aj na vaše finančné možnosti. Treba si teda zadefinovať v tomto smere aj finančný plán. Dôležité je aj správne umiestnenie nasledujúcich reklám a propagácií vašej značky, aby sme už získanú cieľovú skupinu vedeli aj efektívne osloviť.